Masterplan en supervisie Hanzelijn Zwolle-Lelystad

Zwolle-Lelystad

Van 2005 tot 2012 als conditionerend architect verantwoordelijk voor masterplan en supervisie Hanzelijn van ProRail.


Nieuwe spoorverbinding met een tunnel, een spoorbrug, 3 stations en zeer veel viaducten en
geluidsschermen.

Traditie van ingenieurskunst oppakken. Robuuste en tijdloze vormgeving, aandacht voor
‘onderhoudbaarheid’ en details, inpassing als netwerk (consistentie in materialen en vormen
kunstwerken, geluidsschermen) en inpassing lokaal (identiteit en karakter stations).

 

Financier: Ministerie van Infrastructuur en Milieu
Opdrachtgever: ProRail
Investeringskosten: € 1,128 miljard incl. BTW (MIRT 2011)
Lengte tracé: 50 kilometer
Ontwerpsnelheid: 200 km per uur
Aantal dwarsliggers: 133.000
Gelijkvloerse kruisingen: Geen
Aantal km geluidscherm: 20 km
Benodigde zand: 3,5 miljoen kubieke meter
Aantal kunstwerken: 88
Gemeenten: Lelystad, Dronten, Kampen, Hattem en Zwolle
Provincies: Flevoland, Gelderland en Overijssel
Aantal grondeigenaren: 260
Gereed: 09-12-2012
Verwachte hoeveelheid goederen: ca. 4,2 miljoen ton per jaar
Aantal goederentreinen: In beide richting maximaal 34 per dag


 

Nieuwe railverbinding Lelystad Zwolle: opening Hanzelijn 12 december 2012.
Masterplan en supervisie: SCALA architecten (peter drijver) met Bosch+Slabbers 2005-heden

Ontwerpers:


Engineering en Construct: 3 Stations: Studio SK (Tjerk vd Lune).
Competitie: Spoorbrug over de IJssel: Quist WIntermans Architecten (Paul Wintermans).

 

Design en Construct:

Kunstwerken Nieuwe Land: BAM Civiel (Arend Rutgers);

Kunstwerken Oude Land:
Maurice Nio.

Toon project op kaart
Toon alle projecten op kaart ×
×