Voor Parkweg 20 is bebouwing in twee modellen onderzocht vetrekkend vanuit verschillende premissen.Allereerst is daar het oorspronkelijke, door de gemeente Den Haag eind jaren 70 vastgestelde bouwvolume zoals dat in het bestemmingsplan is vastgelegd en waaraan uiteindelijk goedkeuring door GS is onthouden. Een traditioneel model waarbij een smal volume in de diepterichting op de kavel is geplaatst.Het tweede model vertrekt vanuit de constatering dat het aanwezige groen –de bomen, de bult, het struweel– een aanwinst kan zijn voor de Parkweg. De bouwmassa is in de breedte van de kavel compacter geplaatst achter dit groen en opent zich naar de tuin. Hieronder worden deze modellen nader toegelicht in woord en beeld.Door SCALA en Fred Bos van de Architectenkombinatie BRW zijn een tweetal plannen voorgesteld op basis waarvan de gemeente bebouwing heeft toegestaan. Opdrachtgever koos het plan van Fred Bos, die later zijn eigen plan later omwerkte door de opzet van het ontwerp van SCALA ongevraagd over te nemen.
De bouwmassa zoals het ontwerp-bestemmingsplan 1980 dat voorzag is een traditioneel, smal huis zoals we dat elders in het van Stolkpark tegenkomen. Deze bouwmassa is in Model I uitgewerkt vwb hoogten, breedten en bouwdiepten. Teneinde een zekere rijzigheid aan het huis te verlenen is een kruisvormige plattegrond ontwikkeld waarbij de zijvleugels tweelaags zijn. Hierdoor lijkt het huis –ook al omdat het slanker is dan de toegestane frontbreedte van 9 meter– vrij te staan tussen de buren. Het beeld leunt op de fraaiste vroege neoklassieke villaas in het gebied. Voor de ruimtelijke opzet is gekeken naar Wrights opzet van Prairie-Houses gekeken.
Het huis heeft een souterrein, een beletage een eerste en tweede verdieping. De hoofdentree van het huis bevindt zich terzijde naast nummer 22. In het souterrein is een stallingsplaats voor een tweetal autoos. Het niveauverschil is dmv terrassen in de tuin opgenomen.
De woonverdieping op de belétage heeft aan de straatzijde een formeel balcon met bordes; aan de achtertuin is er een breed terras. In de achtertuin staat een tuinpriëel, ondergronds met een schilderijen-galerij verbonden met het sousterrein van het huis waar zich berging, bijkeuken, stalling en een klein zwembad bevinden.
Voor de uitwerking van het huis kan gedacht worden aan een mate van verfijnd detail als de eclectische villaas aan de van Stolkweg laten zien. De kleur van de villa is wit op een grijze plint. De gevels zijn gepleisterd en geschilderd of bekleed met marmeren plaatjes die met matglanzende aluminium noppen zijn bevestigd op de achterconstructie, zoals het postkantoor van Wagner in Wenen. De plint is bekleed met gebouchardeerde hardstenen platen. Het lijst- en profielwerk is van hout. De overstekende kap is van wit geschilderd hout en bekleed met zink.
Op het gebouw komt enig architectonisch beeldhouwwerk voor (arcoteren) en op de terrassen staan een drietal marmeren beeldjes op sokkels, onderdeel van de borstweringen.
De twee beelden van vrouwfiguren aan de straatzijde stellen Wilskracht en Verzet voor, het beeld op het tuinterras stelt de Voorspoed voor.